Które skrzypce wybrac?
Artykuł pochodzi z "Twoja Muza"
W slabszych instrumentach cichym dzwiekom towarzysza szmery i przydzwieki, z kolei przy próbach wydobycia brzmiacego forte, podczas gry ciezkiej i energicznej (np. akordy), dzwiek "siada" czy tez "lamie sie".
Nielatwo jest stwierdzic, na czym polega dobre brzmienie skrzypiec, ocenic ich dzwiek. Do tego potrzebne jest doswiadczenie, które zdobywa sie, grajac na wielu instrumentach róznej klasy, sluchajac i porównujac ich dzwiek. Niewielu skrzypków ma okazje zdobyc takie doswiadczenie. Dlatego wielu moich kolegów, zawodowych muzyków ma problemy z ocena brzmienia skrzypiec i przy wyborze nowego instrumentu nie wie, które cechy dzwieku wziac pod uwage.
Przez ostatnie 15 lat bylam prawie codziennym gosciem jednej z krakowskich pracowni lutniczych. Nie tylko przygladalam sie pracy lutnika, ale tez gralam na wszystkich skrzypcach znajdujacych sie w danej chwili w warsztacie. A byly to instrumenty róznej klasy - od kiepskich fabrycznych, przez wykonane w manufakturze oraz lutnicze starsze i calkiem wspólczesne, do bardzo cennych egzemplarzy wloskich i francuskich, zbudowanych w XVIII i XIX wieku. Uwazam, ze zdobylam pewna umiejetnosc oceny dzwieku skrzypiec. Chcialabym wiec podkreslic te cechy brzmienia, które zawsze biore pod uwage, wybierajac skrzypce dla swoich uczniów.
Wyrównanie
Zadna ze strun nie moze brzmiec gorzej od pozostalych. Z doswiadczenia wiem jednak, ze jezeli w nowym instrumencie "odstaje" któras ze strun srodkowych (A lub D) czy nawet obie - z czasem, pod wplywem rozegrania skrzypiec, jest mozliwe, ze poprawia one swój dzwiek, dorównaja brzmieniowo strunom skrajnym. Jezeli jednak "odstaje" cala "góra" (A, E) czy "dól" (D, G), czy - najczesciej - tylko struna G, to instrument prawdopodobnie na zawsze pozostanie niewyrównany.
Nosnosc
Instrument musi byc dobrze slyszalny, nawet z dalszej odleglosci na duzej sali. Nie ma to nic wspólnego z poziomem glosnosci, który odczuwa grajacy na tym instrumencie muzyk.
Wybrzmiewanie
Po zakonczeniu wydobywania dzwieku przez grajacego (czy to smyczkiem, czy pizzicato) struny i pudlo rezonansowe w dobrym instrumencie wciaz drgaja (im dluzej - tym oczywiscie lepiej), dzwiek nadal trwa.
Selektywnosc
Ta cecha jest zauwazalna w krótkich artykulacjach: spiccato, staccato, saltato. Grajac, wyraznie czujemy, ze w dobrych instrumentach dzwiek rodzi sie od razu czysty i selektywny, w gorszych - towarzysza mu szmery i przydzwieki.
Barwa
Jezeli te ceche rozpatrujemy w kategorii "jasna - ciemna", mozemy kierowac sie wlasnym upodobaniem. Trzeba jednak uwazac, jesli oceniamy ja pod wzgledem "ostrosci - matowosci". Skrzypkowie zwykle wola instrumenty o miekkim, cieplym brzmieniu, gdyz wydobywanie takiego dzwieku sprawia im wiecej przyjemnosci. Ostrzejsze, "drapiezne" skrzypce bardziej jednak wybijaja sie na tle orkiestry czy fortepianu, co zawsze nalezy wziac pod uwage.
Skala mozliwosci dynamicznych instrumentu
Ze skrzypiec powinnismy wydobywac zarówno piano na granicy slyszalnosci, jak i brzmiace, potezne forte fortissimo. W slabszych instrumentach cichym dzwiekom towarzysza szmery i przydzwieki, z kolei przy próbach wydobycia forte, podczas gry ciezkiej i energicznej (np. akordy), dzwiek "siada" czy tez "lamie sie".
Oceniajac skrzypce, nalezy brac pod uwage wszystkie te cechy. Dla zawodowego muzyka wazna jest równiez artystyczna wartosc instrumentu. Zawsze bedzie chcial grac na skrzypcach lutniczych, które sa dzielem sztuki. Uwazam, ze dla ucznia zwlaszcza szkoly podstawowej wystarczajaca jest dobra manufaktura. Prawidlowo zbudowane i wlasciwie ustawione przez lutnika skrzypce moga z powodzeniem spelniac swoje zadanie, a ich cena jest znacznie nizsza.
Osobiscie zawsze wybieram instrument, z którego dzwiek wydobywa sie latwo i bez wysilku, i taki, który spelnia wymogi ergonomii wspólczesnej gry skrzypcowej (np. prawidlowy luk, podstawka, dobrze wyprofilowany poprzeczny przekrój chwytni, odpowiednia wysokosc strun na progu, prawidlowy rozstaw strun na podstawku itp.). Wazne jest, aby gra na instrumencie byla dla ucznia wygodna i przyjemna.
Joanna Król-Józaga
muzyk Filharmonii Krakowskiej, nauczyciel skrzypiec w Panstwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Wladyslawa Zelenskiego
|